Mekler videre på overtid - fare for flystreik

Nå pågår innspurten i meklingen på Flyoverenskomsten mellom Fellesforbundet og NHO Luftfart, og partene mekler videre på overtid. 160 flyarbeidere kan være i streik fra tirsdag.

Oslo 01.09.20: Forbundssekretær Dag Einar Sivertsen
Medlemmene var ikke fornøyde med resultatet i lønnsoppgjøret for Flyoverenskomsten. Nå er det fare for streik. Foto: John Trygve Tollefsen

Mandag formiddag møttes Fellesforbundet og NHO Luftfart til mekling hos Riksmekleren, etter at forhandlingsresultatet på Flyoverenskomsten ble stemt ned i uravstemming.

Partene hadde frist ved midnatt mandag for å komme til enighet i meklingen. Partene besluttet natt til tirsdag å fortsette meklingen på overtid. Dersom partene ikke kommer til enighet, kan 160 flyarbeidere være i streik fra tirsdag 21. juni.

Vi har som målsetning å komme til en løsning i meklingen innenfor tidsfristen, men skulle meklingen ikke føre frem, vil det bli iverksatt streik blant våre medlemmer på Flyoverenskomsten fra arbeidstidens begynnelse tirsdag 21. juni sier forhandlingsleder og forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen.

Medlemmene sier nei til Flyoverenskomsten

Streikefare for flyarbeiderne

Informasjon til medlemmer som er omfattet av overenskomsten

• Det er tidligere sendt ut lister med oversikt over plassfratredelse ved konflikt.
  • Vi holder deg oppdatert på meklingen på våre nettsider.
  • Dersom meklingen fortsetter på overtid, skal alle møte på jobb som vanlig, med mindre annen beskjed blir gitt.
  • Ved konflikt blir det orientert via nettsidene. Vi sender også SMS til alle medlemmer vi har registrert med mobilnummer.
  • Ved konflikt skal du forholde deg til beskjeder fra avdeling og tillitsvalgte.

Flyoverenskomsten er en tariffavtale som omfatter bakkemannskap som flyteknikere, mekanikere, stuere, sjåfører, rengjøringspersonell og ellers personell knyttet til lasting og lossing, ekspedisjon med mer.

Fellesforbundet har i første omgang varslet plassfratredelse (1. uttak) for medlemmer i Aviator i Bergen og Widerøe Ground Handling i Trondheim.

En eventuell opptrapping av streiken vil fortløpende bli vurdert og iverksatt dersom dette blir nødvendig.

Se hvilke bedrifter som kan bli tatt ut i streik