Disse bedriftene fikk tariffavtale i februar

For Lars og kollegene var det å få tariffavtale i bedriften et stort gjennomslag. – Tariffavtalen gjør at vi som ansatte står sterkere sammen, med ordnede forhold og skikkelige lønns- og arbeidsvilkår.

Foto: Hammerstad Maskin AS

Hver eneste måned er det flere bedrifter som blir organisert takket være innsatsen til medlemmer og tillitsvalgte i Fellesforbundet. I februar fikk 14 nye bedrifter tariffavtale med Fellesforbundet.

Hva er en tariffavtale?

Hvordan får vi tariffavtale i bedriften?

Organiserte kolleger og fikk tariffavtale

En av mange bedrifter som nå kan glede seg over å ha fått på plass ny tariffavtale er Hammerstad Maskin AS i Fredrikstad, Norges største utleier av kranførere.

Kranfører Lars Korst har jobbet i bedriften i 10 år, og har vært en pådriver for å få opp organisasjonsgraden blant de ansatte i bedriften og få tariffavtale. Nå har han og kollegene en helt fersk tariffavtale å skilte med.

– Nå har vi endelig noe å slå i bordet med! Tariffavtalen viser at bedriften driver ryddig, med ordnede forhold og skikkelige lønns- og arbeidsvilkår. Vi er veldig fornøyde med å kunne si at vi nå er en tariffbedrift, sier Lars Korst.

Et viktig gjennomslag

For de ansatte i Hammerstad Maskin AS er den nye tariffavtalen et viktig gjennomslag. Som kranførere i en bedrift der de ansatte jobber selvstendig og tar oppdrag over hele landet, kan det være utfordrende å møtes fysisk for å spre engasjement.

Lars og kollegene har derfor jobbet aktivt for å skape og opprettholde et fellesskap med god kommunikasjonsflyt, digitale møter og aktiv organisering av ansatte. På tross av pandemien og utfordringene ved å ikke kunne møtes så ofte som ønsket, har de lyktes med nettopp dette. Motivasjonen for å få tariffavtale i bedriften og bedre betingelser var det som ble avgjørende.

– I starten av pandemien begynte vi for alvor å ta mer initiativ og forsøke å samle folk for å få opp organisasjonsgraden i bedriften. For oss ansatte var en viktig motivasjon å få bedre bestemmelser knyttet til pensjon og AFP, i tillegg til å kunne delta i lønnsforhandlinger. Det var også viktig for oss å være en tariffbedrift fordi det både fremstår som og er mer seriøst, og gjør at vi som ansatte står sterkere sammen, sier Korst.

Trygt med fagforeningen i ryggen

Etter at de organiserte i bedriften begynte å ta aktivt grep for å bli tariffbedrift, tok de kontakt med Fellesforbundets avdeling i Fredrikstad. Der fikk de god oppfølging og hadde tett kontakt med avdelingen underveis i prosessen. Nå er avtalen inngått til stor glede for Lars og kollegene.

– Med tariffavtale har vi forhandlingsrett, avtalefestet lønn som følger overenskomstene, og krav på bedre pensjonsordninger og AFP. Dette utgjør en stor forskjell og gir oss økt trygghet. Og vi vet at vi har et forbund i ryggen som stiller opp hvis noe skjer på jobben, fastslår Korst.

Nå ser Lars og kollegene frem til å starte en ny klubb i bedriften, slik at de kan skape et enda bedre samhold med stort engasjement for fremtidige forhandlinger.

Sikrer bedre lønns- og arbeidsvilkår

Med tariffavtale har de ansatte rett på avtalefestet lønn, fem uker ferie, AFP-rettigheter og rett til overtidsbetalt. I tillegg sikres de ansatte innflytelse over sin egen arbeidshverdag.

En av fordelene med en tariffavtale er at man slipper å diskutere med arbeidsgiver hele tiden om hva vilkårene skal være - man ser bare etter hva som står i avtalen.

Bli medlem i Fellesforbundet

Nye bedrifter med tariffavtale