Historisk økning av minstelønna for VTA-medlemmer

Minstelønna har økt med 12 prosent, noe som er utrolig viktig for de som er lavest lønna i disse bedriftene, sier forhandlingsleder Hege Espe.

Lønnsforhandlingene i mellomoppgjøret for Fellesforbundets medlemmer på VTA-overenskomsten og VTA-bilaget i AIB-overenskomsten gir alle et lønnstillegg på 1,75 kroner per time og en økning på minstelønnssatsen fra 25 til 28 kroner per time.

Forbundssekretær og forhandlingsleder Hege Espe er veldig godt fornøyd med resultatet av forhandlingene:

– Dette betyr at minstelønna har økt med 12 prosent, noe som er utrolig viktig for de som er lavest lønna i disse bedriftene. Denne satsen blir også den nye minstelønna til de som blir lønna etter VTO-bilaget i ordinære virksomheter, sier forhandlingslederen.

Nøkkeltall

• Generelt lønnstillegg til alle på 1,75 kroner per time
  • Minstelønnssatsen heves til 28 kroner per time.
  • Arbeidstakere som etter å ha mottatt lønnstillegg i 2023 ligger under 28 kroner per time, løftes opp til den nye minstelønnssatsen.

Les mer om lønnsforhandlingene her.