Flere uravstemninger gjennomført

Medlemmene har gitt sin tilslutning på alle de ni resultatene det er stemt over.

Arbeid på oppdrettsanlegg
På havbruksoverenskomsten har åtte av ti medlemmer gitt sin tilsutning. Foto: John Trygve Tollefsen

I Fellesforbundet er det medlemmene som har siste ordet i tariffoppgjøret. Hele ni overenskomster har nå hatt uravstemning blant medlemmene. På alle ni ble det ja-flertall.

Følgende overenskomster har vært stemt over og fått tilslutning av medlemmene:

Se resultatene under

Medlemmene bruker stemmeretten

Leder av Fellesforbundets tariffavdeling, Terje Samuelsen, berømmer medlemmene for å engasjere seg i uravstemningen.

– Vi ser at medlemmene har brukt stemmeretten sin. Det har vært et engasjement og diskusjon rundt de oppnådde resultatene. Det er positivt, sier han.

På de større overenskomstene har et stort flertall av medlemmene avgitt sin stemme.

– Det er en høy deltakelse på uravstemninga. Det har vi sett som en rød tråd gjennom oppgjøret så langt.

Det gjenstår fortsatt mange overenskomster som skal stemmes over.

– Nå har vi gjennomført to runder, og det blir i alle fall fire til. Allerede neste uke får vi resultater fra en hel rekke overenskomster, sier Samuelsen.

Oppslutning og resultat

Overenskomst Ja Nei
Tannteknikeroverenskomsten 100,0 % 0,0 %
Havbruksoverenskomsten 81,8 % 12,5 %
Overenskomst for aviser, a. og p. 85,1 % 11,4 %
AMB overenskomsten 86,4 % 10,6 %
Overenskomst for miljøvirksomheter 65,1 % 30,1 %
LKAB Navik Malmhavn 100,0 % 0,0 %
Schenkeroverenskomsten 91,0 % 8,7 %
Kranoverenskomsten 63,6 % 36,4 %
Torvindustri 100,0 % 0,0 %

Last ned PDF under for mer informasjon.

Se også resultater fra første uravstemning