Hotellansatte kan bli tatt ut i streik

Fellesforbundet har varslet plassfratredelse for nesten 800 hotellansatte. Meklingen har frist på fredag.

I første omgang blir ansatte ved hoteller i Kristiansand, Stavanger, Bergen og Tromsø som blir tatt ut dersom det blir streik.

Denne uken er det mekling på Riksavtalen, hvor Fellesforbundet har over 7500 medlemmer innen hoteller, restauranter, kantiner og cateringselskaper.

Meklingen har frist ved midnatt fredag 23. oktober. Dermed kan det bli streik fra lørdag klokken 06.00, dersom partene ikke kommer til enighet.

Fellesforbundet har i dag varslet plassfratredelse medlemmer som jobber på hoteller i Kristiansand, Stavanger, Bergen og Tromsø. Totalt er 774 arbeidstakere i 36 bedrifter omfattet av plassfratredelsen.

Forbundssekretær Clas Delp er forhandlingsleder for Fellesforbundet.

– Vi har valgt å gjør begrenset uttak, siden det er en vanskelig situasjon i bransjen. Dersom vi ikke kommer til løsning og det blir konflikt, vil selvfølgelig uttaket bli trappet opp betydelig, sier han.

Se liste nederst i saken

Skuffet over motparten

Fellesforbundets motpart på Riksavtalen er NHO Reiseliv. Da partene møttes til forhandlinger tidligere i høst, var det ikke mulig å komme til enighet.

– Vi er veldig skuffet over at arbeidsgiverne ikke ville diskutere viktige problemstillinger med oss i forhandlingene. Vi håper mekleren kan hjelpe oss til å få fart på de viktige diskusjonene.

Les mer: Vil gjenoppbygge krisenæring

200130-FF-personalkonferansen 2020-0088.jpg
Forbundssekretær Clas Delp leder forhandlingene for Fellesforbundet på Riksavtalen.

Krever mindre bruk av ekstrahelp

En sentral sak i forhandlingene, er den utstrakte bruken av "ekstrahjelp" i bransjen. Flere hoteller bekrefter at opp mot én tredjedel av de som jobber i hotellene er tilkallingsvikarer eller ekstrahjelp.

Ekstrahjelper har uforutsigbar arbeidstid og lønn. Delp sier langt flere i hotellbransjen burde vært fast ansatt.

– Fellesforbundet mener bruken av ekstrahjelp er av et altfor stort omfang. Dette bør begrenses til uforutsette hendelser, og langt flere kunne hatt et ordentlig ansettelsesforhold.

Forhandlingslederen går til meklingen med mål om å få til en løsning.

– Jeg håper selvfølgelig at vi kommer til enighet. Men da må arbeidsgiver innse at våre krav er gode og ansvarlige. Folk skal kunne leve både av og med en jobb i denn bransjen, også etter koronaen, sier Clas Delp.

Varsel om plassfratredelse