– Ikke fly med Wizz Air

– I Fellesforbundet er vi svært tydelige på at vi ikke anbefaler å reise med Wizz Air, sier Fellesforbundets leder Jørn Eggum.

Wizz Air fly på rullebane.
Fellesforbundet vil ikke benytte Wizz Air, og ber medlemmene styre unna. Foto: Foto ©Raimond Spekking / CC BY-SA 4.0 (via Wikimedia Commons)

Wizz Air er et ungarsk selskap som nå begynner å fly innenriks i Norge. Selskapet motarbeider aktivt ansattes mulighet til å organisere seg.

Eggum reagerer sterkt på den fagforeningsfiendtlige holdningen til selskapet.

– Skal man fly i Norge skal man ha respekt for grunnleggende kjøreregler i arbeidslivet, sier han og slår fast:

– Om ikke selskapet selv fatter dette, må det gjøres en politisk jobb for å hindre uakseptable arbeidsforhold og fremme et organisert arbeidsliv.

Styr unna Wizz

Fellesforbundet stiller seg dermed på linje med en rekke fagforbund som anbefaler folk å unngå selskapet som undergraver arbeidstakeres rettigheter.

– Dette er et tydelig signal til våre 165 000 medlemmer og Norges befolkning. Men mest av alt et krav til selskapet om å rydde opp, sier Eggum.

Med bakgrunn i selskapets holdning til fagorganisering og fagbevegelse, er det helt uaktuelt for Fellesforbundet å benytte Wizz Air til tjenestereiser.

– Våre ansatte vil selvsagt ikke bruke dette selskapet før det er ryddet opp, sier Jørn Eggum.