Brudd i byggeindustrien

Fellesforbundet har nå brutt forhandlingene med Byggenæringens Landsforening på Overenskomsten for Byggeindustrien.

Fellesforbundet gikk til forhandlingene med krav om økte lønnssatser, mer seriøsitet i bransjen og bedre HMS-rutiner, økt likestilling og fokus på kompetanseutvikling.

Les våre krav på Overenskomsten for Byggeindustrien

Onsdag måtte man konstatere at det ikke var mulig å komme videre i forhandlingene med Byggenæringens Landsforening (BNL).

– Vi har hatt gode diskusjoner med BNL, men for å få på plass de beste løsningene for medlemmene våre trenger vi hjelp av en tredjepart. Derfor ber vi nå Riksmekleren om hjelp for å komme videre, sier forbundssekretær Hege Espe.

Fellesforbundet har dermed meldt brudd i forhandlingene, og går til mekling på Overenskomsten for Byggeindustrien.

Overenskomsten for Byggeindustrien er en tariffavtale mellom Fellesforbundet (LO) og Byggenæringens Landsforening (NHO), og omfatter arbeidstakere innenfor byggeindustrien og byggevareutsalg.