Bryter forhandlingene på frontfaget

Fellesforbundet har i dag brutt forhandlingene med Norsk Industri. Lønnsoppgjøret går dermed til mekling.

Fellesforbundets leder Jørn Eggum står oppreist og snakker til tilhørere.
Lønnsoppgjøret går fra forhandling til mekling. Fellesforbundets leder Jørn Eggum sier det er behov for Riksmeklerens hjelp. Foto: John Trygve Tollefsen

Fellesforbundets krav i årets lønnsoppgjør er blant annet styrket kjøpekraft og en etter- og videreutdanningsreform. I tillegg vil vi løfte de med lavest lønn og videreutvikle tariffavtalen.

Les kravene her

Det lyktes ikke partene å komme til enighet. Fellesforbundet har dermed meldt brudd i forhandlingene.

– Forhandlingene går ikke raskt nok framover. Vi trenger mer struktur i arbeidet og noen som borrer i kravene våre. Derfor er det på tide å ta dette videre, sier Fellesforbundets leder Jørn Eggum.

Tirsdag ettermiddag møter partene Riksmekleren for å planlegge frivillig mekling.

– Når arbeidsgiver ikke er villig til å imøtekomme våre krav, har vi behov for Riksmeklerens hjelp for å komme videre, sier Jørn Eggum.