Historisk valg: Kine Asper Vistnes er Fellesforbundets nye nestleder

I dagens representantskapsmøte ble Kine Asper Vistnes valgt til ny nestleder, som første kvinne i forbundets historie. Christian Justnes er valgt inn som ny forbundssekretær.

Fra venstre: Kine Asper Vistnes, Jørn Eggum og Christian Justnes Foto: Maya Vedeld

– Jeg gleder meg til å ta fatt på jobben som nestleder, sier Vistnes, og legger til: – Mye står på trappene; forbundets landsmøte neste år, viktig omstilling ute hos medlemmene våre med tanke på både klima og digitalisering, alt parallelt med at samfunnet vårt fortsatt er i ferd med å gjenreise seg etter pandemien. Jeg er glad, stolt og ekstremt ydmyk, avslutter Vistnes.

Kine Asper Vistnes har sittet som forbundssekretær siden 2013, hun har tidligere jobbet i forbundets tariffavdeling og sittet i forbundsstyret, ledet Fellesforbundets avdeling 1, og vært tillitsvalgt og klubbleder hos Nexans Norge.

Fra Sørlandet til Grønland

Christian Justnes er ny forbundssekretær, og blir derfor å se i gangene ved forbundets hovedkontor over sommeren. Justnes kommer fra Fellesforbundets avdeling 3 i Agder, der han har vært leder siden 2012. Han har også vært tillitsvalgt og klubbleder i byggebransjen i en årrekke, og sittet i forbundsstyret.

– En av de største kampene vi står overfor i Norge nå er kampen mot de økte forskjellene i samfunnet. Uten en sterk fagbevegelse er den kampen tapt, slår Justnes fast. – Jeg håper å kunne bidra positivt til det arbeidet. Det er jo Norges beste fagforbund, men vi må jobbe på for å opprettholde og styrke gjennomslagskraften vår.

– Det er godt å ha en solid ledelse på plass, det er dyktige folk vi har fått inn, konkluderer forbundsleder Jørn Eggum. – Jeg er skikkelig stolt av å være leder for det laget her, avslutter Eggum.