Mekling fortsetter på overtid

Nå pågår innspurten i meklingen mellom Fellesforbundet og NHO Reiseliv, og partene mekler videre på overtid. Vi holder deg oppdatert på meklingen!

Fellesforbundets forhandlingdelegasjon og forhandlingsleder Clas Delp Foto: Sara Kvam

Tirsdag krevde Fellesforbundet brudd i meklingen med NHO Reiseliv, og partene ble innkalt til tvungen mekling hos Riksmekleren.

Partene hadde frist for å komme til enighet om Riksavtalen lørdag 23. april ved midnatt.

ENIGHET I MEKLINGEN: Partene kom til enighet søndag.

Fellesforbundet har varslet hvilke bedrifter som vil omfattes av en eventuell konflikt.

Varselet om plassfratredelse omfatter 83 bedrifter som er tilsuttet NHO og 7 bedrifter som har dikrekteavtale med Fellesforbundet.

Riksavtalen er en overenskomst mellom Fellesforbundet og NHO Reiseliv, og omfatter ca 7000 av Fellesforbundets medlemmer. Avtalen gjelder for arbeidstakere innenfor overnattingsvirksomhet, serveringsvirksomhet, cateringsvirksomhet og lignende på land.

Fellesforbundet gikk til forhandlingene med ønske om å heve lønnen i bransjen, slik at hotell- og restaurantnæringen skal bli mer levedyktig og attraktiv i konkurranse med andre næringer. Forhandlingsleder for Fellesforbundet er forbundssekretær Clas Delp.

Informasjon til medlemmer som er omfattet av overenskomsten

• Det er tidligere sendt ut lister med oversikt over plassfratredelse ved konflikt.
  • Vi holder deg oppdatert på meklingen på våre nettsider.
  • Dersom meklingen fortsetter på overtid, skal alle møte på jobb som vanlig, med mindre annen beskjed blir gitt.
  • Ved konflikt blir det orientert via nettsidene. Vi sender også SMS til alle medlemmer vi har registrert med mobilnummer.
  • Ved konflikt skal du forholde deg til beskjeder fra avdeling og tillitsvalgte.

Se oversikten over bedrifter som kan bli tatt ut i streik

Les mer om Fellesforbundets krav for Riksavtalen