Jubel for innleie-nei

Regjeringen foreslår å forby innleid arbeidskraft i byggenæringa i Oslofjordområdet. – Jæklig bra, sier Fellesforbundet.

Fellesforbundets nestleder Steinar Krogstad
Foto: John Trygve Tollefsen

Onsdag legger arbeidsminister Hadia Tajik fram et forslag som vil rydde opp i byggebransjen.

Regjeringen vil foreslå en rekke innstramminger, blant annet å forby innleie av arbeidskraft fra bemanningsselskaper innen byggebransjen i Oslo, Viken og gamle Vestfold fylke.

Fellesforbundets nestleder Steinar Krogstad sier jubelen nå står i taket.

– Dette er "jæklig bra", for å si det rett ut. Forslaget vil være et veldig godt bidrag til å nå vår målsetning om flere faste stillinger og mindre innleie.

Mer attraktiv bransje

I områdene i og rundt Oslo er bruken av innleid arbeidskraft dobbelt så høy som i resten av landet. Det er dette regjeringen nå vil til livs.

– Mange arbeidsgivere benytter innleie som en permanent del av virksomheten og ikke i tråd med intensjonene i lovverket. Innleie skal brukes til å løse midlertidige og kortsiktige behov, det skal ikke fortrenge faste ansatte, sier Krogstad.

Fellesforbundets nestleder mener forslaget vil gjøre byggebransjen mye mer attraktiv.

– Bransjen har slitt med useriøsitet og stor grad av innleie. Når arbeidsgiverne ikke lenger kan lene seg på bemanningsbransjen, må vi sammen bidra til å rekruttere flere flinke folk inn i bygg, sier han og slår fast:

– Nå kan vi rekruttere fagarbeidere inn i næringen med visshet om at det blir bedre og tryggere for arbeidsfolk!

Skaper et bedre arbeidsliv

Når regjeringen legger fram hele forslaget, håper Krogstad å se flere innstramminger på bemanningsbransjen.

– Forbud kan vise seg å være helt nødvendig i hovedstadsområdet. Men også i resten av landet er det mye uvettig bruk av innleie. Jeg forventer at regjeringen også tar grep som kommer arbeidsfolk innen byggfagene til gode i resten av landet.

I løpet av sine 100 dager som arbeidsminister har Hadia Tajik levert saker på løpende bånd. Samlet sett bidrar regjeringen dermed til et tryggere, mer organisert og mer seriøst arbeidsliv.

– I sak etter sak leverer regjeringen på arbeidsliv. Nå er det arbeidsfolks tur, og det merkes, sier Steinar Krogstad.

Les mer om forslaget i Fri Fagbevegelse