- Fellesforbundet fremmer ikke urimelige krav

- Arbeidsgiverne sier vi har stilt urimelige krav. Vi har ikke brutt noen ramme. Fellesforbundet har tradisjon for å være ansvarlige. Vi stiller ikke urimelige krav, sier forbundsleder Jørn Eggum.

Jørn Eggum poengterer at Fellesforbundet har kommet i mål fire oppgjør i forkant av Riksavtalen.

- Vi har brukt akkurat de samme elementene i dette oppgjøret. At vi har regnet feil har vi lite tro på. Jeg må be NHO Reiseliv om å se på sine regnestykker, sier Jørn Eggum.

Han mener det er skivebom når arbeidsgiverne setter konflikten inn i perspektiv på denne måten, når det handler om at de ikke vil diskutere lønn lokalt.

- Samme hva dere leser eller hører, handler denne konflikten om rettferdighet. Om retten til å sitte ved bordet. Denne streiken handler om at arbeidsgiverne ikke har innfridd vårt viktigste krav, nemlig muligheten til å forhandle direkte med arbeidsgiver. Muligheten for å løfte hverdagens arbeidshelter. De som plukker opp dritten etter oss. De som jobber døgnet rundt. De som tjener 77 prosent av industriarbeideren, sier Jørn Eggum.

Rettferdighet.

Fellesforbundets krav er et rettferdighetskrav. Et elementært krav, nemlig retten til å sette seg ned med arbeidsgiver en gang i året. Denne muligheten har vi allerede i de fleste avtalene vi har.

- Dette ønsker ikke NHO reiseliv å være med på. Derfor er vi i streik, poengterer Jørn Eggum.

På nippet for to år siden.

Forhandlingsleder Clas Delp forteller at alle utveier er prøvd.

- Vi har gjennom tre hele dager forsøkt å komme til en løsning. Hovedtema gjennom hele sluttfasen har vært hovedkravet om lokale forhandlinger. Dette kravet var viktigst for oss fra allerede fra startstreken. Vi klarte dessverre ikke det til slutt, sier Clas Delp.

Oppløpet til streiken startet for to år siden. Da ble det satt ned en gruppe, for å utrede mulighetene for lokale forhandlinger.

- Det vi klarte å få motparten med på i lønnsoppgjøret for to år siden, var å utrede muligheten til lokale forhandlinger. Det arbeidet tok vi fatt på, men vi endte desverre ikke i en felles konklusjon. Fra vår side prøvde vi å bruke utvalgsarbeidet. Prøvde å se på muligheter. Arbeidsgiver valgte å la være å svare, sier Clas Delp.