Må betale 90 000 til to polske arbeidere

Et firma i Skien måte betale 90 000 kroner til de polske medlemmer av Fellesforbundet. Det er klart etter at Fellesforbundet og Terje Rønning i HT Eiendom AS i Skien møtte hverandre i Forliksrådet, skriver Telemarksavisa.

For fire måneder siden fortalte avisa om de to polakkene Zbigniew og Andnej som den gang jobbet for HT Eiendom AS i Skien. De bodde under særdeles kummerlige forhold, gjorde sitt fornødne i en kurvstol i hagen og benyttet hageslangen til dusjing. De kontraktsmessige forhold var heller ikke på plass.

- Jeg opplever dette som en seier. Motparten aksepterte å betale de to polakkene en ikke ubetydelig sum på grunn av det som har skjedd, sier organisasjonsmedarbeider Rune Tønnesen ved Fellesforbundet Telemark til TA.

Det var han som på vegne av de to arbeiderne hadde bedt Forliksrådet om å behandle saken.

Da partene i går møttes var utgangspunktet at HT Eiendom mente de skulle frifinnes. Fellesforbundet Telemark sa blankt nei og lovet at de da ville fremme saken for tingretten med full støtte fra LO.

- HT Eiendom gjorde et meget slett arbeid med kontrakten og det ble da også erkjent. Det forelå kun en lønnsslipp og ikke noe oppsigelsesbrev. Arbeidsmiljølovens bestemmelser er simpelthen ikke fulgt, konkluderer Tønnesen overfor TA.