Gammel artikkel!

Denne artikkelen er mer enn 1 år gammel.

Måtte kjøre fem km til toalettet

De utenlandske arbeiderne som jobbet for Norges største hyttebygger, måtte kjøre fem kilometer til nærmeste toalett, det skriver Dagens Næringsliv og sikter til et intervju med Fellesforbundets regionale verneombud i Buskerud, Lars Mamen.

Intervjuet med Lars Mamen er basert på en kronikk han har i samme utgave hvor han skriver om de mange useriøse aktørene i byggebransjen. – Jeg blir forbannet og trist, sier verneombud Lars Mamen til Dagens Næringsliv om arbeidsforholdene for mange utenlandske arbeidere på fjellet i Norge.

Han skritter over råtten snø og gjørme bort til betongsålen der fire litauere er i ferd med å losse byggematerialer til det som skal bli til nok en fritidsbolig på det populære hytteområdet i Hallingdal. Solen skinner og det er over ti grader i luften. Slik var det ikke da han var på inspeksjon i samme hytteområde i januar.

– Det blåste nordavind fra alle kanter og var 16 blå på gradestokken. Jeg fikk neglesprett da jeg skulle prøve å skrive med kulepenn. Det var utrivelige forhold å jobbe under, sier Lars Mamen, som jobber som regionalt verneombud i Fellesforbundet.

Lars Mamen skriver en kronikk i dagens utgave av Dagens Næringsliv.