Vil allmenngjøre Riksavtalen

Forbundsstyret i Fellesforbundet ønsker å allmenngjøre Riksavtalen for hotell og restaurant. De ber nå LO om å begjære allmenngjøring overfor Tariffnemnda. Årsaken til kravet er en solid dokumentasjon på at spesielt utenlandske ansattte jobber for langt under minstelønningene i bransjen.

- Gjennom vårt arbeid har vi funnet omfattende dokumentasjon som viser at en stor del av bransjen går på lønninger som ligger langt under våre minstesatser. For å si det enkelt, det er utrolig mye snusk og useriøsitet i bransjen.  Vårt krav om allmenngjøring vil være et verktøy i kampen mot useriøsitet i hotell og restaurantbransjen, sier forbundssekretær Clas Delp.

Han understreker videre at forbundet i samarbeid med avdelingene og distriktskontorene har utarbeidet solid dokumentasjon på at utenlandske arbeidstakere har lønn til dels langt under minstesatsene i Riksavtalen. -Videre har vi innhentet statistikk og annen dokumentasjon, påpeker han.

Les vedtaket fra Fellesforbundets forbundsstyre