Busstreiken avsluttes

Partene har kommet fram til en løsning på konflikten i bussbransjen.

I løpet av torsdag 1. oktober begynner bussene å gå igjen.

Etter nye møter mellom arbeidsgiversiden og Fellesforbundet, YTF, Fagforbundet og Jernbaneforbundet ble det på morgenen 1. oktober bestemt at busstreiken avsluttes.

– Det betyr at alle skal gå på jobb som vanlig fra torsdag klokken 1200, sier Fellesforbundets leder Jørn Eggum.

Lønnsvekst for sjåførene

Bussjåførene gikk ut i streik for å få arbeidsgiverne til å følge opp bussbransjeavtalen. Den slår fast at bussjåførene skal ha en lønn mer på linje med industriarbeiderlønnen.

Med dagens resultat går lønnsutviklingen i riktig retning.

– Vi har kjempet hardt for å sikre sjåførene en lønnsutvikling som reduserer gapet til industriarbeidere som er blitt større og større. Det klarer vi med løsningene som nå ligger på bordet, sier Eggum.

Helt konkret sikres alle en lønnsvekst på 9 kroner. Dette fordeles med 6,50 kr i lønnsøkning i 2020 og en opptrapping med 2,50 kroner i 2021. I tillegg kommer det generelle tillegget i mellomoppgjøret i 2021.

– Årslønnsveksten blir da nærmere 20 000 kroner for den enkelte sjåfør, forteller Eggum.

– Av andre gjennomslag har vi sikret at det skal jobbes med å se på arbeidstidsordninger og sikkerhetstiltak. Det er viktige grep for å sikre fremtida til yrket.

200921-busstreik alnabru-3660.jpg
Stolt: Forbundsleder Jørn Eggum er stolt av bussjåførenes kampvilje.

Riktig å streike

Streiken, som har vart i mer enn halvannen uke, har dermed gitt de streikende bussjåførene uttelling. Eggum mener dette viser at streik var riktig.

– Å gå til streik er aldri et lett valg, men når vi nå ser de forbedringene som er gjort i tilbudet fra arbeidsgiversiden var dette rett vei å gå.

Forbundslederen skryter av den store innsatsen bussjåførene har lagt ned i streiken.

– Jeg er stolt over kampviljen som er lagt ned av sjåfører over hele landet. De har fått folkets støtte, noe som har vært utrolig viktig for oss, avslutter Eggum.

Fellesforbundets medlemmer skal nå ta stilling til resultatet i uravstemning 22.oktober 2020.

Se riksmeklers møtebok for flere detaljer: